یکی از موارد مهم مشاهده اشیای پرندۀ ناشناخته، در شهریور 1355 در آسمان تهران روی داده است. این گزارش از آنجا که صرفا توسط مردم عادی ارائه نشده و برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تهران و خلبانان نیروی هوایی آن را تایید کردهاند از احتمال صحت بالایی برخوردار است.
در خبرها آمده بود که نهادهای اطلاعاتی ایالات متحدۀ آمریکا در حال مطالعۀ صدها گزارش جدید از رؤیت اشیاء ناشناس پرنده هستند و شورای امنیت ملی ایالات متحده تا کنون بیش از 510 گزارش دربارۀ مشاهدۀ چنین اشیائی دریافت کرده است. شیء ناشناس پرنده (یوفو) همان چیزی است که قبلا در ایران به آن بشقابپرنده میگفتند.
اگرچه برخی از داشنمندان و متخصصان هوانوردی معتقدند بیشتر حوادث مربوط به مشاهدۀ بشقابپرندهها، حاصل خطای دید یا نا آگاهی افراد بوده، با این حال هنوز هم مواردی وجود دارد که به راحتی نمیتوان آنها را محصول جهل و خطا دانست.
یکی از دلایل جدیت نهادهای علمی و حکومتی آمریکا برای بررسی دقیقتر یوفوها این است که در دهههای اخیر بسیاری از گزارشهای مربوط به مشاهدۀ این اشیاء، از سوی خلبانان نظامی ارائه شده است. یعنی افرادی که در هوانوردی تخصص دارند و حرفشان در این زمینه در قیاس با شهروندان نامتخصص قابل اعتناتر است.
دلیل دیگر البته پرواز یوفوها در آسمان مناطق نظامی آمریکا است که حساسیتهای امنیتی را نزد مقامات این کشور برانگیخته است.
در ایران هم گاهی چنین اشیائی در آسمان دیده شده و معمولا نیز شبهنگام؛ اما کسی این پدیده را چندان جدی نگرفته است و شاید هم حق داشتهایم. جدی گرفته شدن این پدیده احتمالا ربطی هم به سطح پیشرفت علمی یک کشور دارد.
یکی از موارد بسیار مهم مشاهده اشیای پرندۀ ناشناخته در آسمان تهران، در سال 1355 روی داده است. صحت این گزارش از آنجا که صرفا توسط مردم عادی ارائه نشده و برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تهران و خلبانان نیروی هوایی آن را تایید کردهاند از احتمال بالایی برخوردار است.
حدود ساعت دهونیم شب ۳۰ شهریور ۱۳۵۵، تماسهای مردم با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد و نیروی هوایی ارتش از رؤیت شئ پرندۀ مرموزی در افق شمالی تهران و منطقۀ شمیرانات خبر داد.
ساعاتی بعد، چند نفر از مردم خیابانهای آزادی و شادمهر هم گزارشهایی مبنی بر رؤیت شئ ناشناس و نورانی به برج مراقبت فرودگاه مهرآباد مخابره کردند.
پس از تایید این گزارشها توسط برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تهران، از پایگاه هوایی شاهرخی (شهید نوژه) دوفروند F-4 Phantom عازم تهران میشوند.
پرویز جعفری، خلبان هواپیمای دوم، که در زمان حادثه با درجۀ سرگردی فرماندهی دو فانتوم اعزامی از پایگاه شاهرخی را بر عهده داشت، گفته است پس از تماس مسئول برج مراقبت مهرآباد با تیمسار یوسفی، فرماندۀ کشیک نیروی هوایی، دو فانتوم این نیرو از همدان روانۀ تهران میشوند.