این پیشرانهها که از حجم پایینتری برخوردار هستند، توانایی استفاده برای تولید خودروهای هیبریدی را خواهند داشت و بنابراین شرکت ایران خودرو، قصد دارد در آینده استفاده از پیشرانه سه سیلندر را توسعه دهد.
پیشرانه سه سیلندر (استوانه) ایران خودرو درحال اتمام فاز طراحی است و در روزهای آینده، قرار است برای اولین بار جهت تست و بررسی روشن شود.
اخیرا مدیرعامل ایپکو (شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو) در مصاحبه با ایکوپرس از تولید موتور سه سیلندر این شرکت برای اولین بار در ایران خبر داده است.
رجبعلی مدیرعامل ایپکو بهتوسعه نسخههای مختلف پیشرانه سه سیلندر اشاره کرد و گفت: اولین موتور این خانواده در مرحله اصلی طراحی قرار گرفته و روی آنها آزمونهای عملکردی و دوامی سطح تاییدیه طراحی انجام شده است.
مشخصات پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو
این پیشرانه با حجم ۱.۳ لیتری قرار است پایه موتورهایی، شامل تنفس طبیعی، توربوشارژ، توربوشارژ تزریق مستقیم (GDI) و دوگانهسوز باشد. طبق استناد به این گزارش، نسخه سه سیلندر توربوشارژ، قادر است حداکثر قدرتی برابر با ۱۲۰ اسببخار و گشتاوری برابر با ۱۸۵ نیوتنمتر تولید کند.
اما قویترین نسخه یعنی نسخه TGDI این پیشرانه، توانایی تولید قدرتی معادل با ۲۰۵ اسببخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتنمتر دارد؛ بنابراین این پیشرانه در نسخههای پرقدرتتر، قابلیت استفاده روی خودروهای سنگین همانند کراساوور جدید ایران خودرو را خواهد داشت؛ بنابراین ضعیفترین نسخه آن معادل موتور TU۳ ایران خودرو (نصب شده روی ۲۰۶ تیپ ۲) و قویترین نسخه آن، معادل موتور EF۷ توربوشارژ خواهد بود.
این پیشرانهها که از حجم پایینتری برخوردار هستند، توانایی استفاده برای تولید خودروهای هیبریدی را خواهند داشت و بنابراین شرکت ایران خودرو، قصد دارد در آینده استفاده از پیشرانه سه سیلندر را توسعه دهد.