اعضای شورای شهر تهران یک فوریت لایحه اصلاح نرخ بلیت مترو و اتوبوسرانی را به تصویب رساندند.
در جریان دویست و چهلمین جلسه شورای شهر تهران بررسی یک فوریت لایحه در خصوص «اصلاح ردیف(۱۱) بند (۱) تبصره (۲۴) مصوبه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران و سازمانها و شرکتهای تابعه، موضوع (نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینیبوسرانی) در دستور کار قرار گرفت.
مناف هاشمی در دفاع از یک فوریت این لایحه گفت: اکنون در اتوبوسرانی و شرکت بهرهبرداری ماهیانه در حدود ۴۰ میلیارد تومان کاهش درآمد داریم، از طرفی تعداد مسافران نیز کاهش یافت و خرید قطعات و ضدعفونی کردنها هزینه ما را نسبت به آنچه در بودجه شورای شهر مصوب شد، بیشتر کرده است.
درخواست افزایش ۲۵ درصدی بلیت مترو و اتوبوس
او ادامه داد: برخی از قطعات حدود ۸۰ درصد گرانتر شده است و این بودجه به هیچ عنوان کفاف حوزه حملونقل را نمیدهد. سال گذشته نیز این تجربه وجود داشته است و اواسط سال شورای شهر قیمتها را کمی افزایش داده و ما نیز درخواست افزایش ۲۵ درصدی قیمتها را داریم.این مبلغ بار سنگینی بر شهروندان تهرانی نیست.
معاون شهردار تهران گفت: اما واقعیت این است که کمک بزرگی به مترو و اتوبوسرانی است.
جبران هزینههای مازاد حملونقل عمومی بر دوش مردم
علی اعطا در مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: با توجه به شرایط حادث شده در پی کرونا این مساله مطرح است که افزایش نرخ بیشتری اعمال کنیم. اولین راه حلی که به ذهن هر دستگاه تصمیمگیری برای جبران هزینهها میرسد افزایش نرخ است. الان به طور روشن میخواهند در اولین راهحل این را بر دوش مردم بگذارند. اگر این لایحه به فوریت بخواهد در کمیسیونها بررسی شود به معنی این است که همین راه حل را میخواهیم بررسی کنیم. اما اگر به صورت عادی در کمیسیونها مطرح شود، به راهحل دیگری غیر از اینکه بار آن را بر دوش مردم بگذاریم فکر میشود. مبنای این لایحه این است که بار هزینههای مازاد حملونقل عمومی را بر دوش مردم بگذاریم و خواهش من این است که به فوریت این لایحه رای ندهند تا به راهحلهای دیگر نیز فکر شود.
از تهرانیها عذرخواهی میکنم؛ تنها منبع در دسترس شهرداری کمک و لطف مردم است
سید محمود میرلوحی به عنوان موافق یک فوریت این لایحه گفت: در مساله کرونا شرایطی ایجاد شد که استفاده از اتوبوس و مترو با محدودیت مواجه شد و به مردم گفت