در یکی دو سال اخیر، با توجه به آپدیتهای گوگل، تغییرات زیادی در روند لینک سازی و خرید بک لینک به وجود آمده است. اگر تجربه راه اندازی کمپین رپورتاژ آگهی داشته باشید، حتما اسم دو مفهوم co-citation و co-occurrence به گوشتان خورده است. کو سایتیشن در سئو یکی از مفاهیم جدیدی است که هم در سئو محلی و هم در رپرتاژ آگهی نقش مهمی ایفا میکند. اما آیا با تفاوت این دو و نحوه استفاده از کو سایتیشن در لینک سازی آشنایی دارید؟ آیا میدانید برای لینک سازی طبیعی و کمتر کردن اثر رد پا به چه شکلی باید از این دو استفاده کرد؟ اگر پاسخ شما به این سوالات منفی است، در ادامه این مطالب همراه ما باشید.
کوسایتیشن (co-citation) چیست؟
لینک دهی مشترک یا Co-citation به معنی این است که وقتی در وبسایت a به وبسایت b و c لینک داده شده باشد گوگل متوجه میشود که وبسایت b و c باهم مرتبط هستند، هرچند که هیچکدام از آن ها بهم بک لینک نداده باشند.
به زبان ساده ، اگر صفحه وب C به دو سایت A و B بک لینک داده باشد، ممکن است موتورهای جستجو دو صفحه وب A و B را باهم در موضوع سئو مرتبط بدانند، حتی اگر دو صفحه A و B مستقیماً به یکدیگر بک لینک نداشته باشند.
co-citation زمانی است که یک وب سایت یا برند توسط دو منبع مختلف بدون آنکه لینک شود، ذکر شده باشد. در این حالت دو سایت به دلیل ارتباط موضوعی و محتوایی که دارند، به یک دیگر مرتبط شده اند؛ بدون اینکه هیچ لینک سازی انجام شده باشد. به همین خاطر است که برخی وبمستران کو سایتیشن را لینک سازی بدون لینک می نامند. برای بهره مندی از مزایای مفهوم co-citation در سئو باید موارد زیر رعایت شده باشد:
- در یک سایت، نام دو سایت یا برند بدون هیچگونه لینکی آورده شود.
- در مورد یک موضوع مشترک صحبت شود. لزومی ندارد که هر دو سایت دارای کلمات کلیدی مشابه با همی باشند.
در این شرایط کو سایتتیشن به عنوان سگینالی برای الگوریتمهای گوگل و روبات های موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و... است که نشان از مهم بودن سایت دارد. در شرایط ایده آل، بهتر است که این سه سایت ارتباط موضوعی داشته باشند. چرا که منجر به چندین برابر شدن تاثیر این سگینال خواهد شد.
استفاده از نام برند یا آدرس سایت مطرح و معروف، به همراه نام برند یا سایتی که قدرت دامنه و اعتبار کمی دارد، منجر به چندین برابر شدن تاثیر رپورتاژ آگهی میشود. رعایت اصل کو سایتیشن را هنگام انتشار رپورتاژ فراموش نکنید…
کو اِکورنس (co-occurrence) چیست؟
Co-Occurrence: مشاهدات نشان میدهند که انکور تکست (Anchor text)در حال ضعیف شدن هستند و اگر یک کلمه کلیدی خاص در مجاورت یک لینک خارجی قرار بگیرد، گوگل سیگنالی دریافت میکند که کلمه کلیدی با آن لینک مرتبط هستند.
co-occurrence به معنای وجود، فراوانی و نزدیکی کلمات کلیدی مشابه در وب سایت های مختلف است. به عبارت دیگر کو اِکورنس شامل کلمات کلیدی است که از لحاظ موضوعی مربوط هستند ، اما دقیقاً یکسان نیستند. شاید این نام برای شما جدید به نظر برسد، اما قطعا متوجه شده اید که مفهوم جدیدی در سئو نیست. پیش از این شاید بارها از تاثیر کو اِکورنس در سئو بهره برده اید، بدون آنکه دقیقا نامش را بدانید.
گوگل کافئین (Caffeine) یکی از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۰۹ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. در آن زمان تاثیر این الگوریتم روی نحوه ایندکس کردن، نمایش در صفحه SERP و سرعت ایندکس کردن سایتها، بسیاری از وبمستران را غافلگیر کرد. اما در سال ۲۰۱۰، زمانی که این الگوریتم به طور کامل طراحی و اجرا شد، گوگل توانست سایتهایی که با یکدیگر ارتباط موضوعی دارند را از طریق چند شاخص، مانند کلمات مرتبط، به یکدیگر مرتبط کند.
شاید مفهوم “محتوا پادشاه است” از همان زمان جایگاه خود را در دنیای دیجیتال مارکتینگ پیدا کرد. چرا که در آن زمان بسیاری از وبمستران متوجه شدند که برای جایگاه گرفتن در صفحه نتایج گوگل، به تولید محتوا از طریق بازاریابی محتوا دارند. اما نکته جالبی که در آن زمان توجه وبمستران را به خود جلب کرد، این بود که با وجود عدم استفاده از برخی عبارات یا کلمات کلیدی در سایت، در صفحه نتایج گوگل رتبه گرفته اند. که این مسئله دقیقا مثال واضحی از کو اِکورنس است…
کو سایتیشن یا لینک سازی؟
در بخش قبل به این نکته اشاره شد که co-citation نوعی لینک سازی بدون لینک است. اما آیا میتوان این مفهوم را جایگزینی برای لینک سازی خارجی در نظر گرفت؟ قطعا نه! گرچه گوگل با خرید بک لینک پروفایلی و لینک سازی توسط صاحبان سایت ارتباط خوبی ندارد، اما تعداد و کیفیت لینک های خارجی یک سایت همچنان هم یک فاکتور مهم برای تعیین اعتبار دامنه و رتبه یک سایت است. علاوه بر این، بهره مندی از این فاکتور مهم چندان هم کار ساده ای نیست. چرا که ردیابی این سیگنال و بررسی تاثیر آن برای وبمستران کار مشکل و پیچیده ای است.
به عبارت دیگر، ممکن است بین دو سایت کو سایتیشنی ایجاد شود، از مزایای آن بهره مند شده، بدون آنکه متوجه آن شوید! برای درک بهتر این مسئله، میتوانید از تصویر زیر کمک بگیرید. دقت کنید که سایتهای A و B به یکدیگر لینک نبوده و دارای co-citation هستند.