مسابقه «یک، دو، صدا» با هدف استعدادیابی در حوزه خوانندگی بیش از پنج سال است که در رادیو تولید و پخش می شود؛ مسابقه ای که به دلیل نبودن محدویت های پخش ساز در رادیو و همچنین تمرکز این رسانه بر موسیقی و صدا، سال ها زودتر از تلویزیون آغاز شده و تداوم هم داشته است.
تهیه کننده «یک، دو، صدا» درباره دلایل تداوم این مسابقه استعدادیابی خوانندگی در رادیو معتقد است: گویندگی، خوانندگی و حتی استندآپ از مهارت های کلامی هستند که بهترین رسانه برای آنها رادیوست.
یکی از داوران مسابقه «یک دو صدا» درباره تداوم این جنس برنامه در رادیو نسبت به تلویزیون هم می گوید: در تلویزیون به دلیل محدودیت های پخش ساز و جذابیت هایی که در تصویر باید ایجاد شود و به دلیل یکسری مسائل، محدودیت هایی که داریم، شاید آنقدر برنامه سازی تصویری قابل رقابت نباشد. اما در رادیو چون صرفا مقوله ی صدا مطرح است، ممیزی ها برنامه ساز را اذیت نمی کند.
آنچه در ادامه این گزارش ایسنا می خوانید، گفت و گوهایی با مجری گوینده، تهیه کننده و داور برنامه «یک، دو، صدا» است که در طول یک سال گذشته در شرایط کرونا روی آنتن رادیو بوده اند.
محدودیت های پخش ساز در تلویزیون و رادیو جداست
محمدرضا چراغعلی ـ آهنگساز ـ که همراه با حمید هیراد و مصطفی راغب داوری بخش نهایی مسابقه «یک دو صدا» را عهده دار است، درباره ی ساخت چنین برنامه ای در رادیو، اظهار می کند: رادیو برد وسیع تری دارد و قابل دسترس تر است. در ماشین مردم با آن ارتباط برقرار می کنند و جای چنین برنامه ای در آن خالی بود.
او که ساخت موسیقی برای خوانندگانی چون محمد اصفهانی، علیرضا افتخاری و مرحوم ناصر عبداللهی را در کارنامه هنری اش داشته است، درباره ی وظیفه رادیو در شرایط کرونا در ارتباط دادن هنرمندان با مخاطبان نیز می گوید: اگر بتوانیم برنامه ای تولید کنیم که مردم کمتر بیرون بروند موفق بوده ایم.