سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: با وجود افزایش قیمت عوامل تولید و حاشیه سود صنایع لبنی، قیمت لبنیات در ماه رمضان تغییری ندارد.
سید محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه قیمت لبنیات در ماه رمضان تغییری ندارد، اظهار کرد:گرچه سال 99 بر تولیدکنندگان سخت گذشت، اما این حق را می دهیم که نظام سیاست گذاری کشور در شرایط جنگ اقتصادی، معیشت مردم به جای تولید و توسعه آن اولویتشان باشد و منطق عرضه و تقاضا را نادیده بگیرند.
او افزود:در شرایط کنونی که افق روشنی پیش روی کشور در خصوص حل مسائل پیرامون وجود دارد و از طرفی با توجه به نامگذاری امسال لازم است که دولتمردان و سیاست گذاران به نظام عرضه و تقاضا توجه کنند.
بنی طبا با اشاره به افزایش قیمت تمامی عوامل تولید بیان کرد:در آذر سال 99 نرخ مصوب محصولات لبنی بر مبنای قیمت 4 هزار و 500 تومانی شیر خام تعیین شد، در حالی که هم اکنون قیمت شیر خام حدود 5 هزار تومان است و سایر هزینه ها همچون محصولات پتروشیمی حداقل 22 درصد و حقوق و دستمزد 40 درصد افزایش یافته است که با این وجود جای این سوال مطرح است که آیا بنگاهی می تواند بدون اصلاح قیمت به حیات خود ادامه دهد؟
سخنگوی انجمن صنایع لبنی حاشیه سود کارخانه ها را 3 درصد اعلام کرد و گفت:با ورود به فصل گرما، قیمت شیرخام به علت کاهش عرضه افزایش می یابد، این در حالی است که چشم اندازی برای اصلاح قیمت طی ماه های آتی پیش رو نیست و کماکان کارخانه ها باید 6 تا 7 ماه دیگر ضرر را تحمل کنند که در نتیجه اگر کسی صدای صنعت را نشنود وضعیت مرغ و تخم مرغ برای لبنیات هم پیش می آید.
او ادامه داد:گرچه دامداران به علت حاشیه سود 22 تا 25 درصد و دریافت نهاده با نرخ مصوب می توانند بدون اصلاح قیمت به تولید ادامه دهند، اما کارخانه های لبنی به علت افزایش قیمت عوامل تولید و حاشیه سود کم بدون اصلاح قیمت نمی توانند به تولید کالاهای مشمول قیمت گذاری دولتی ادامه دهند. هرچند صنعت هم جزئی از مردم است و به خوبی تورم و وضعیت اقتصادی مردم را درک می کند، اما همین گرانی و تورم که به معیشت مردم فشار می آورد، تولید را هم تحت فشار قرار می دهد.
بنی طبا گفت:با وجود تمامی شرایط و نوسانات در بازار، بودن کالا بهتر از نبودن آن است چرا که با فعالیت کارخانه ها، کارگران به اشتغال خود ادامه می دهند.