تجربه بحران بازار خودرو طی سالهای ۹۸ و ۹۹، اندوختهای گرانبها برای مواجهه با سال ۱۴۰۰ است. مدیریت متزلزل، تصمیمهای خلقالساعه و عدم شفافیت از یک سو و تنشهای ارزی و تحریمها از سوی دیگر، داغ عمیقی بر پیکر بازار خودروی ایران گذاشت.
اکنون همه نگاهها به سال تازهوارد است؛ سالی که امیدها به بهبود روابط بینالمللی تشدید شده و البته خودروسازان هم توانستهاند کمی اوضاع خود را سروسامان دهند. واقعیت این است که مردم فقط به یک سؤال فکر میکنند: آیا خودرو ارزان میشود؟
در بازار خودرو سال ۹۹ چه گذشت؟
از سال ۹۸ تا پایان سال ۹۹ بازار خودرو ضربههای سنگینی را متحمل شد. افزایش سطح تحریمها، خروج خودروسازان خارجی از کشور و تورم افسار گسیخته، در کنار تصمیمات عجیب و غریب مسئولان، باعث شد بازار خودرو از همیشه غیرقابلپیشبینیتر باشد. تقاضاها برای خرید خودروهای داخلی در این سال افزایش پیدا کرد و از طرفی افزایش هزینهها و فاصله زیاد بین قیمت بازار و قیمت کارخانه نیز مردم را سردرگم کرد. بسیاری از مسئولان وعده میدادند که بازار خودرو دچار تنشهای موقتی شده و بهزودی حباب قیمتی خودروها شکسته خواهد شد. از طرف دیگر، مردمی که بیشترشان به امید قرعهکشیهای خرید خودروهای داخلی به انتظار نشستهاند، چشم امیدشان به کاهش قیمت خودرو بود. خصوصاً که با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، امیدها به مذاکره و کاهش تحریمها بیشتر شده است. اما آیا فقط تحریمها است که میتواند قیمت خودرو در ایران را بالا برده یا به پایین بیاورد؟ در این مطلب بررسی میکنیم که کاهش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ چقدر محتمل است و چه شرایطی برای تحقق این آرزوی بهظاهر محال باید مهیا شود.
۱- بازگشت به مذاکرات بینالمللی
بازار خودرو بهشدت امیدوار است که در سال جدید مذاکرات بینالمللی از سر گرفته شده و به نتایج مثبتی برسد. از این سو میتوان انتظار داشت که قطعههای موردنظر سازندگان خودرو در داخل کشور با سهولت بیشتری تأمین شود و دوباره شاهد برگشت سازندگان بزرگ دنیا به صنعت خودروسازی داخل کشور باشیم. بنابراین هزینههای تولید خودرو بهطور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت تمامشده برای مصرفکننده نیز از چیزی که شاهدش هستیم، پایینتر خواهد آمد.