پرواز موفق هواپیمای برادران رایت در آذر ۱۲۸۲/ دسامبر ۱۹۰۳ آرزوی دیرینه بشر برای پرواز را به واقعیت تبدیل کرد.
پرواز موفق هواپیمای برادران رایت در آذر ۱۲۸۲/ دسامبر ۱۹۰۳ آرزوی دیرینه بشر برای پرواز را به واقعیت تبدیل کرد. باگذشت بیش از یک قرن از آن رویداد تاریخی، پرواز هواپیماها و بالگردها در آسمان زمین کاملا عادی شده است و روزانه هزاران سفر هوایی انجام میشود، اما گویا تسخیر آسمان زمین برای ماجراجویی و کنجکاوی بشر را قانع نمیکند و او چشم به پرواز در آسمان دیگر دنیاها دارد.
این روزها بالگردی کوچک به نام اینجینویتی (Ingenuity بهمعنی نبوغ) که به همراه مریخنورد پرسویرنس (Perseverance بهمعنی استقامت) به سیاره سرخ در منظومه شمسی سفر کرده با پرواز در آسمان مریخ نخستین فاتح آسمان در دنیایی فرازمینی لقب میگیرد؛ بالگردی که تکهای کوچک از پارچه بال هواپیمای برادران رایت را به نشان نخستین پرواز به همراه دارد. قرار بود نخستین پرواز اینجینویتی در یکشنبه ۲۲ فروردین/ ۱۱ آوریل انجام شود، اما بهدلیل بروز یک اشکال فنی در نرمافزار کنترل، پرواز بالگرد به تعویق افتاد.
آخرین خبر در زمان آمادهسازی این مقاله این است که شاید دوشنبه ۳۰ فروردین این بالگرد پرواز کند و بنابراین احتمال دارد اکنون که شما این مقاله را میخوانید، پرواز اینجینویتی انجام شده باشد. باید بدانیم ماموریت اینجینویتی یک ماموریت آزمایش فناوری است که میخواهد امکان پرواز بالگرد در آسمان مریخ را بررسی کند و به هر حال امکان شکست آن وجود دارد. اما با وجود همه خطراتی که احتمال شکست در انجام این ماموریت را بالا میبرد، اگر آزمایش اینجینویتی موفقآمیز باشد راه نوینی در مسیر کاوشهای سیاره سرخ خواهد گشود.
سیاره مریخ بهدلیل شباهتهایی که به زمین دارد در کاوشهای فضایی بسیار مورد توجه بوده و هست. طی دهههای گذشته ناوگانی از مدارگردها، سطحنشینها و مریخنوردها برای بررسی این سیاره اعزام شدهاند. هرکدام از این نوع کاوشگرها محدودیتهای خودشان را دارند. مدارگردها فقط میتوانند از فواصل دور تصویرهایی از سطح تهیه کنند. سطحنشینها در جای خود ثابت هستند و نمیتوانند محلی غیر از موضع فرود خودشان را بررسی کنند. در این میان مریخنوردها میتوانند ضمن بررسی سطح از نزدیک به گشتزنی بپردازند و کیلومترها از محل اولیه فرودشان دور شوند.