ساکی گفت: امتحانات همه پایههای تحصیلی به استثنای نهم و دوازدهم، به صورت غیرحضوری از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد برگزار میشود.
خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در برنامه استودیو الفبا که در آستانه فرارسیدن فصل امتحانات پایان سال، برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش، در مناطقی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان در مدرسه، وجود داشته باشد با رعایت پروتکل های بهداشتی، امتحانات به صورت حضوری برگزار می شود، بنابراین براساس رنگ بندی مناطق می توان گفت؛ در مناطق آبی، امتحانات به صورت حضوری و در سایر مناطقی که امکان حضور دانش آموزان در مدرسه وجود ندارد در همه پایه های تحصیلی به استثنای یایه های نهم و دوازدهم، امتحانات به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.
او افزود: با توجه به تأثیرنتایج امتحانات پایه های نهم و دوازدهم در سرنوشت دانش آموزان و بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات پایه های مذکور با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و نظارت مراقبین بهداشتی به صورت حضوری برگزار می شود تا ارزشیابی دقیق تری از آموخته های دانش آموزان به عمل آید.
ساکی، انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم و ادامه تحصیل در رشته های بدون کنکور بعد از پایه دوازدهم، که صرفاٌ براساس سوابق تحصیلی صورت می گیرد را از دلایل حضوری بودن امتحانات دو پایه تحصیلی مذکور بر شمرد و تصریح کرد: سؤالات امتحانی پایه نهم به صورت هماهنگ استانی طرح و به صورت مدرسه ای اجرا می شود. همه عوامل برگزارکننده امتحانات نیز از کادر خود مدرسه انتخاب می شوند.
او با تأکید بر مرجعیت و مورد اعتماد بودن معلمان، را دلیل سپردن تصحیح اوراق امتحانی پایه نهم به معلمان دانست و گفت: سوالات هماهنگ استانی، توانایی های دانش آموزان یک استان و یا یک منطقه را بصورت یکسان می سنجد تا در ادامه بتوان آن ها راجایابی کرد، بنابراین اگر دریک منطقه ای انتخاب رشته را باز بگذارند، ممکن است در یک رشته تراکم و در رشته دیگر متقاضی بسیار کمی وجود داشته باشد و این موضوع علاوه بر این که توازن رشته ای را از بین می برد و نیروی مورد نیاز بازار کار تأمین نمی شود، بلکه خود دانش آموز نیز، چون رشته ای را بدون دارا بودن استعداد و توانمندی لازم، انتخاب کرده است ممکن است در ادامه تحصیلش دچار اخلال شود.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، مبنای طرح سوالات امتحانی در شرایط کرونایی را بخشنامه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برشمرد و خاطرنشان کرد: مدرسه باید از ازدحام دانش آموزان در هنگام برگزاری امتحانات حضوری جلوگیری کند و دستورالعمل های بهداشتی را مجدانه اجرا کنند و مراقبان سلامت، الزاماٌ حضور داشته باشند و از حضور دانش آموزان بدون ماسک در حوزه امتحانی، جلوگیری کنند.
او ادامه داد: دانش آموزانی که به هر دلیلی نتوانند در امتحانات حضور یابند، اگر آمار قابل توجهی داشته باشند، برای اینکه قبولی آن ها به شهریور موکول نشود، تدابیری از سوی کمیسیون های خاص شورای عالی آموزش و پرورش اندیشیده شده است. بر اساس دستورالعملی که به استان ها ارسال کردیم، اختیارات برگزاری امتحانات را به استان ها وا گذار کردیم تا بر اساس شرایط کرونایی هر منطقه تصمیم مقتضی اتخاذ شود.
ساکی خاطرنشان کرد: در پایه اول و دوم آموزش ابتدایی، ارزشیابی دروس براساس اطلاعات و شواهد جمع آوری شده، مطابق اهداف درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، انجام می گیرد. در «درس فارسی» آزمون عملکردی، در مناطق آبی به صورت حضوری، و در مناطق زرد و نارنجی و قرمز، به شکل غیرحضوری و با نظارت مدیر مدرسه انجام می شود.
او ادامه داد: در پایه ششم ارزشیابی براساس اطلاعات و شواهد جمع آوری شده و مطابق «اهداف برنامه درسی مصوب»، به اضافه برگزاری آزمون های عملی کلاسی در «دروس فارسی»، «ریاضی» و «علوم»؛ درمناطق آبی، حضوری و در مناطق زرد، نارنجی و قرمز، به صورت غیرحضوری برگزار می شود. در پایه های؛ هفتم، هشتم، دهم و یازدهم در مناطق زرد، نارنجی و قرمز به معلم اختیار داده شده تحت نظارت مدیر مدرسه از طریق آزمون های آنلاین و سایر شیوه های ارزشیابی مثل؛ پوشه کار آزمون های کتاب باز، عملکردی، شفاهی و برخط و برون خط، امتحانات برگزار می شود.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، انجام تکالیف و پروژه ها را از جمله روش های ارزشیابی بر شمرد و تصریح کرد: معلم می تواند ارزیابی را به خود دانش آموزان واگذار کند و آن ها از طریق صوت و فیلم پاسخ های خود را ارائه کنند. معلم می تواند نمره پایانی را به فعالیت مختلف دانش آموز تخصیص و با توجه به امکانات دانش آموزانش آزمون برگزار کند.
ساکی ادامه داد: تغییر پارادایم ها یکی از تحولاتی است که در عرصه سنجش و ارزیابی تحصیلی در دوران کرونا رخ داده است، در نگاه سنتی ارزشیابی را معطوف به ارزشیابی تراکمی پایانی، مدادکاغذی و یا کتبی می بینیم، اما در پارادایم جدید، به جای ارزشیابی و سنجش شناختی که تنها فعالیت های ذهنی یادگیرنده را مورد ارزیابی قرار می دهد، «ارزشیابی شایستگی محور» مطرح شده است. در این نوع ارزشیابی؛ تأکید بر آزمون های عملکردی است و به جای پرداختن به فعالیت های ذهنی، مهارت های دیگر هم سنجیده می شود حتی نگرش یادگیرنده نیز در لابلای فعالیت ها، سنجیده می شود؛ و بحث دانش، نگرش و مهارت های یادگیرنده که شایستگی فرد را تشکیل می دهد، مورد سنجش قرار می گیرد.