دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بسیاری از مشکلات و دغدغه هایی که در حوزه آموزش و پرورش داریم امروز دارای پاسخ های علمی و اطمینان بخشی هستند که به استناد به آنها می توان مسیر آموزش و پرورش را هموار کرد.
محمود امانی طهرانی در نشست نمایندگان این شورا در آموزش و پرورش استان های کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد گفت: شورای عالی آموزش و پرورش در طول تاریخ تشکیل خود، بر سه اصل اساسی اصالت، اتقان و استقلال استوار بوده است. اصالت یعنی اینکه تاریخ تشکیل و شرح وظایفی که برای آن تعریف شده و افراد برجسته و زبده ای که عضو آن بوده اند، سعی در حل مشکلات آموزش و پرورش داشته اند.
وی ادامه داد: دوم اتقان، یعنی اینکه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، پژوهش محور و بر اساس کار کارشناسی تهیه و تدوین شده اند، شما به ندرت مصوبه ای را از این شورا پیدا می کنید که دارای مشکل باشد. سوم استقلال، این شورا از زمان تشکیل تاکنون تحت تاثیر هیچ گروه و یا حزب سیاسی نبوده و تنها هم و غم آن بهبود روند آموزش و پرورش فرزندان این مرز و بوم بوده است.
امانی با بیان اینکه یکی از وظایف سنگین ما در شورای عالی آموزش و پرورش، ایجاد حس اطمینان و اعتماد در خانواده های دانش آموزان و فرهنگیان است گفت: شورای عالی جایی است کار رصد امور آموزش و پرورش را برعهده دارد و آنها می توانند به این شورا به عنوان یک نقطه اتکا تکیه کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به یکی دیگر از وظایف مهم دبیرخانه شورای عالی گفت: نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش یکی دیگر از وظایف مهم دبیرخانه این شورا است، باید فضایی را به وجود بیاوریم که کنشگران حوزه آموزش و پرورش به راحتی بتوانند مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را شناسایی، نقد و بررسی کرده و به این شورا منتقل کنند.
وی با اشاره به هدف اصلی و اساسی مصوبات شورای عالی افزود: هدف اصلی مصوبات این شورا، تسهیل روند نظام تعلیم و تربیت است، در این راه نیازمند کمک، مشارکت و همکاری همه شما و فرهنگیان هستیم تا با کمک همدیگر باری از روی دوش آموزش و پرورش برداریم. یکی از مصوباتی که برای شکوفایی و استقلال کاری مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده، آیین نامه اجرایی مدارس است. در این آیین نامه اختیارات زیادی به مدرسه و شورای آن واگذار شده است که مدیران مدارس می توانند با استناد به آن از حق و حقوق مدرسه خود دفاع کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این شورا ۱۰ سال قبل از انقلاب مشروطه در ایران شکل گرفته است اظهار کرد: ما در آستانه آغاز یکصدمین سال تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش هستیم، باید بتوانیم در کنار همدیگر از این رویداد مهم به بهترین وجه برای معرفی کارکردها و ارتقای جایگاه و شانیت شورای عالی آموزش و پرورش استفاده کنیم. تمامی قوانین و مقرراتی که باید در حوزه آموزش و پرورش اجرا شود اول باید به تایید این شورا برسد و این اختیاری است که مجلس بر اساس قانون تشکیل این شورا به آن داده است. اصل و اساس کار ما در شورای عالی تبعیت از قانون و قانونمداری است.
وی تاکید کرد: باید از مصوبات شورای عالی صیانت کنیم و اجازه ندهیم به راحتی این مصوبات را نادیده بگیرند، تمام سعی ما باید اجرای دقیق و منسجم مصوبات شورای عالی باشد.
امانی طهرانی با درخواست از نمایندگان شورای عالی گفت: از شما در استان ها انتظار داریم در جلسات شورای آموزش و پرورش و دیگر جلسات استان ها، با توجه اصل کنشگری، مصوبات این شورا را بررسی و مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را به این شورای منعکس کنید.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: کنکور یک سد بزرگی برای آموزش و پرورش است که باید با هماهنگی دستگاههای ذیربط برای آن یک فکر اصولی و اساسی داشت، نباید اجازه داد آموزش و پرورش بیش از این تحت تاثیر کنکور قرار گیرد. کنکور نظام تعلیم و تربیت را حلق آویز کرده و نفسش را به شماره انداخته است، باید آموزش و پرورش را نجات داد و مسیر توسعه و پیشرفت آن را هموار کرد.
امانی همچنین با تاکید بر اینکه توجه به برگزاری امتحانات استاندارد و با کیفیت از مهم ترین محورهایی است که به وسیله آن می توان شر کنکور را از سر آموزش و پرورش کم کرد گفت: بسیاری از مشکلات و دغدغه هایی که در حوزه آموزش و پرورش داریم امروز دارای پاسخ های علمی و اطمینان بخشی هستند که به استناد به آنها می توان مسیر آموزش و پرورش را هموار کرد.
دبیرکل شوراب عالی آموزش و پرورش با اشاره به لزوم توجه جدی به کیفیت یادگیری و یادهی گفت: باید به تدریس فعال که هم معلم و هم دانش آموز در آن فعالانه شرکت می کنند، توجه کرد. صرف انتقال دانش بدون توجه به مهارت های ارتباطی کاری بیهوده است. این دو در کنار همدیگر معنا پیدا می کنند.
وی تاکید کرد: دانش آموزانی را باید تربیت و تحویل جامعه بدهیم که همراه با مباحث تئوری از مهارت لازم برای ورود به عرصه مسئولیت های اجتماعی برخوردار باشند. دانش آموز تک بعدی در این دنیای شگفت انگیز جایی نخواهد داشت.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با توجه به لزوم ترمیم و به روز رسانی سند تحول بنیادین گفت: بحث ترمیم سند تحول بنیادین، یک موضوع مهم و دشوار است که برای این کار نیازمند همکاری، مشارکت و همراهی تمام فرهنگیان، صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و پژوهشگران هستیم. برای این کار الگویی را طراحی و کارگروهی هم تشکیل شده است که به طور جد این کار را دنبال می کنند.