خریداران خودرو در ایران همیشه از یک حس اجبار، حقارت و نارضایتی در زمان خرید خودروهای داخلی سخن می گویند. خودروهایی که نه ایمن هستند، نه پاک و نه اقتصادی و نه طراحی و کیفیت مناسبی دارند. این وضعیت به نفع چه کسانی است؟ اگر بحث خودکفایی است، چرا تمام تولیدات ما در این سال ها کپی بوده است؟ چرا بعد از چند دهه نتوانستیم حتی یک خودرو در سطح استانداردهای جهانی تولید کنیم که در بازار خودروی جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد؟ چرا بررسی آمار کشته ها و آسیب های جانی و مالی و محیط زیستی خودروهای داخلی هیچ وقت به نتیجه نرسیده است؟
آیا آمار دقیق و واقعی تولید خودروسازان بزرگ در بازار مشخص است، که روشن شود چه مقدار از این تولیدات به دست مصرف کننده واقعی می رسد. فاصله عجیب قیمت خودرو درب کارخانه و بازار باعث شده است که اکثر خریداران بازار را دلالان تشکیل دهند. نه خریداران واقعی و مردمی که سالیان دراز است در آرزوی خرید یک دستگاه پراید به سر می برند.
- فیلم تاسفبار از سارا و نیکا !تجاوز به دختران در پراید آلبالویی / دختران شکایت کنند!
کدام قالیشویی رو تو تهران پیشنهاد میکنی؟!
بیمه حیوانات خانگی برای اولین بار !!
اعداد با ما حرف میزنند! آموزش رایگان تابلوخوانی
ماشینتو با خیال راحت بفروش
به طوری که برای مثال در طرح فروش فوق العاده ایران خودرو به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر، تعداد 3 میلیون و 457 هزار و 538 نفر برای 28 هزار دستگاه خودرو نام نویسی کردند. که از این تعداد 2 میلیون و 749 هزار و 906 نفر فقط برای پژو پارس TU5 ثبت نام کردند. یعنی از مجموع متقاضیان، فقط 79.5 درصد آن ها متقاضی پژو پارس Tu5 بودند. دلیل مهمی که این خودرو را برای سفته بازان و دلالان جذاب می کند، اختلاف قیمت بسیار زیاد آن در بازار و کارخانه با سود 115 میلیون تومانی است. که می تواند برای کسانی که مصرف کننده واقعی نیستند جذاب و وسوسه کننده باشد.
موضوع دیگر تعرفه بالا و قیمت گذاری های دستوری که تنها باعث افزایش قیمت در بازار خودروهای خارجی و داخلی می شود و قیمت خودروهای داخلی را هم قیمت خودروهای روز دنیا رسانده است. آنچه باعث شد عبدالناصر همتی، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 بگوید "ما الان خودروی بی کیفیت داخلی را داریم به قیمت فورد آمریکایی می فروشیم و این اصلا برای مردم قابل قبول نیست."
از طرفی انحصار در بازار خودرو، عدم رقابت در بازار و منع واردات تنها توانسته است فروش های قولنامه ای و غیرقانونی و افزایش پرونده دادگاه ها را دامن بزند. آیا برای بازاری که هیچ تعاملی در آن وجود ندارد و هیچگونه اطمینانی در خریدار و فروشنده دیده نمی شود، تولید به اندازه کافی در آن نیست، عرضه و تقاضا تناسبی باهم ندارند، نه انحصار از بین می رود و نه رقابتی وجود دارد، می توان سرنوشت روشنی تصور کرد؟!
در این خصوص گفتگو با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران را بخوانید: