سامان صفاری، بازیگر تلویزیون معتقد است دلیل اصلی اینکه ساخت سریالهای طنز در تلویزیون کاهش یافته است، رفتار سلیقهای مدیران و نبود هنرمندانی چون رضا عطاران و برادران قاسمخانی در تلویزیون است.
سامان صفاری، بازیگر سینما و تلویزیون، این روزها پُرکارتر شده است؛ او در سیو هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در فیلم «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی و سریال «روزهای آبی» با کارگردانی محمدرضا حاجیغلامی ایفای نقش کرده است.
فیلم «شهربانو» در ژانر اجتماعی و سریال «روزهای آبی» در ژانر کمدی درام ساخته شده که صفاری به فراخور هر شخصیت، نقش متفاوتی را ارائه داده است.
به همین بهانه به گفتوگو با سامان صفاری نشستیم که در ادامه میخوانید.
شما با «شیار ۱۴۳» وارد ژانر اجتماعی شدید، دو کار کمدی «سامورایی در برلین» و «پارادایس» انجام دادید و با «شهربانو» دوباره به ژانر اجتماعی بازگشتید، در اینباره بگویید؟
«شهربانو» اثر مریم بحرالعلومی است، در وهله اول بسیار خوشحال هستم که روز به روز تعداد کارگردانان زن افزایش پیدا میکنند. این فیلم، یک حال مادرانهای دارد که ساختنش فقط از عهده یک زن بر میآید. نقشم هم بسیار از خودم دور بود و با تمرین زیاد و نگاه خانم بحرالعلومی نسبت به جزییات باعث شد تا کاراکتر علیرضا کمی متفاوت باشد. برای یک بازیگر پیش میآید که نقشهایی در ژانرهای متفاوت بازی کند و هرچه نقش پیشنهادی به من متفاوتتر باشد، بیشتر از آن استقبال میکنم.
نقطه تفاوتی که «شهربانو» با دیگر فیلمها دارد، چیست؟
شما با یک مادری مواجه میشوید که برای رسیدن به یک جایگاهی دست به انجام هرکاری میزند و در این مسیر، قربانی یک اتفاق میشود. میتوانم بگویم، این موضوع، واقعیت زندگی یک تعداد مادر در جامعه است که شاید آنها را نبینیم یا فراموششان کرده باشیم.
چیزی که درباره سینمای ژانر اجتماعی میشنویم، این است که بیش از اندازه بزرگنمایی دارد، آیا شما موافق این نظر هستید و خودتان با شخصیتهایی چون فیلم «شهربانو» مواجه شدهاید؟
تعداد افرادی که اینگونه در جامعه ما حضور دارند، کم نیستند. طبیعتا مواجه شدهام و سیاهنمایی نیست. این فیلمها باید نمایش داده شوند تا از رخ دادن اتفاقهای بد جلوگیری کنیم.
فیلمهای ژانر اجتماعی ما، تا چه اندازه به واقعیت نزدیک هستند؟
نمیتوانیم بگوییم صد درصد نزدیک است، اما در حال حاضر، فیلمها مواردی را که به واقعیت نزدیک هستند، نمایش میدهند.
نمایش دادن موضوعات اجتماعی که تا این اندازه به واقعیت نزدیک هستند، در جشنواره جهانی، ممکن نیست در دیدگاه مردم نسبت به ایران، تاثیری منفی داشته باشد؟
خیر، اصلا اینگونه نیست. تمام مردم ایران به لحظهای که آقای فرهادی اسکار گرفتند افتخار میکنند، همین باعث شد که بسیاری ایران را بشناسند و همین باعث افتخار است، اصلا سینمای ایران در هر ژانری، حضور جهانی پیدا کند، باعث افتخار است. در سینمای اجتماعی به هیچ عنوان بحث سیاهنمایی مطرح نمیشود.
هزینههای تولید بالارفته است اما پولی که تلویزیون برای ساخت سریالها پرداخت میکند، به آن اندازه بالا نرفته است
شما وقتی به یک منطقه میروید که تعداد نزاع و درگیری در آن بیش از اندازه است، اگر بررسی کنید، متوجه میشوید که تعداد سالنهای سینما در آنجا کم است. سینما بیش از آنچیزی که بتوان فکرش را کرد، بر جامعه تاثیرگذار است، در همه زمینهها تاثیر خود را در بلند مدت میگذارد.
زمانی که برندههای سی و هشتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد، انتظار نداشتید که نام «شهربانو» را حداقل در یک بخش بشنوید؟
من خیلی درباره این موضوع صحبت نمیکنم، چون بارها گفتهام «شهربانو» یک اثر خوب هنری است. در تمام دنیا هم اگر همه بخواهند جلوی یک اثر خوب را بگیرند، بازهم آن اثر دیده میشود. نمونه واضح آن «طعم گیلاس» آقای عباس کیارستمی بود، که مانع برای دیدهشدنش زیاد بود، اما بازهم نخل طلا گرفت. همینکه «شهربانو» در جشنواره بینالمللی در بخش مسابقه حضور داشت، یعنی جایزه خودش را گرفته است. مریم بحرالعلومی با سختی زیاد این فیلم را ساخت، حتی در این راه مجبور شد ماشینش را بفروشد تا کار را ادامه دهد.