صنعت و بازار خودروی ایران به احتمال فراوان تغییری بزرگ را در آینده به خود خواهد دید، تغییری بنیادین که چینیها نقش محوری در آن خواهند داشت.
هرچند پایههای خودروسازی ایران در دوران پس از انقلاب را فرانسویها بنا نهادند و بازار نیز سالهاست با محصولات پژو و رنو خو گرفته است، با این حال گویا قرار است چینیها در آیندهای نهچندان دور میهمان شماره یک صنعت و بازار خودروی کشور باشند.
نشانههایی قوی وجود دارد که به حقیقت پیوستن این فرضیه را قوت میبخشد، از جمله قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و برنامه شرکتهای پیشتر واردکننده خودرو برای تولید محصولات چینی. در کنار اینها، اصرار بخش خصوصی به تولید خودروهای چینی نیز نشانه دیگری برای شیفت صنعت و بازار خودرو کشور از برندهای اروپایی به چینی است. همچنین خودروسازان وابسته به دولت نیز پیشتر میزبان محصولات چینی شدهاند و حالا (با توجه به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین) احتمالا میهمانان بیشتری را از چین پذیرا خواهند شد. نکته مهم دیگر، تردید درباره بازگشت یا حضور شرکتهای معتبر اروپایی و غیرچینی در ایران پس از لغو تحریمها است. با توجه به دامنهدار بودن منازعات ایران و آمریکا، کشور همواره در معرض تحریم قرار دارد، بنابراین این امکان وجود دارد که خودروسازان اروپایی حتی در پساتحریم هم دیگر ریسک آمدن به ایران را قبول نکنند.
قرارداد ۲۵ ساله
بدون تردید مهمترین نشانهای که به حقیقت پیوستن فرضیه تسلط چین بر صنعت و بازار خودروی ایران را تقویت میکند، سند همکاری ۲۵ ساله دو کشور است. این سند که البته هنوز جزئیات دقیق آن مشخص نیست، در تعطیلات نوروز امسال به امضای وزرایخارجه دو کشور رسید و این در حالی است که خودروسازی یکی از ارکان مهم آن بهشمار میرود. گفته میشود دو کشور قصد دارند تحت لوای قرارداد ۲۵ ساله مشترکشان، همکاری عمیقی را در صنعت خودرو با یکدیگر داشته باشند. طبق آنچه در پیشنویس اولیه این سند آمده بود، ظاهرا چینیها قصد دارند عمیقتر و گستردهتر از قبل در صنعت خودروی ایران حضور پیدا کنند و جای اروپاییها بهخصوص پژو را بگیرند. طبق این پیشنویس، چینیها میخواهند در ایران شهرکصنعتی تولید خودرو راهاندازی کنند، شهرکی که احتمالا در آن مباحث مربوط به طراحی محصول و تست جادهای نیز پیشبینی شده است. هرچند مدتی میشود خبر خاصی در مورد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین به گوش نمیرسد، اما بهنظر میرسد با توجه ارتباط سیاسی نزدیک دو کشور و چالشی که هر دو با آمریکا دارند، این قرارداد از شانس زیادی برای اجرایی شدن برخوردار است، مگر آنکه در آینده اتفاقات دیگری رخ بدهد و قرارداد موردنظر بایگانی شود. با شرایط فعلی، اجرای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین تقریبا قطعی بهنظر میرسد، بنابراین فرضیه شیفت صنعت و بازار خودرو کشور از شرکا و محصولات اروپایی به چینی نیز قوی است. با وجود آنکه هنوز جزئیات قرارداد ۲۵ ساله اعلام نشده، اما به نظر میرسد در بخش خودرویی آن، بناست خودروسازی کشور به پایگاه تولید محصولات چینی تبدیل شود. به عبارت بهتر، خودروسازان چینی جای امثال پژو، رنو، ولوو و امثال آنها را خواهند گرفت و خطوط تولید ایرانخودرو و سایپا پر خواهد شد از محصولات چینی. این البته در حالی است که احیای توافق هستهای و برجام هنوز کورسوی امیدی را برای ادامه ارتباط خودروسازی کشور با اروپاییها و شرکتهای غیرچینی آسیایی زنده نگه داشته است.
شیفت واردکنندگان به مونتاژ خودروهای چینی
در گزارشی که هفته گذشته در همین صفحه به چاپ رسید، عنوان شد برخی شرکتهای واردکننده خودرو قصد دارند تغییر رویه داده و مونتاژ را جایگزین واردات کنند. حالا خبر میرسد این شرکتها نیز سودای همکاری با چینیها را در سر دارند. ریشه این موضوع را میتوان در دو ناحیه جست و جو کرد، یکی همان قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین و دیگری سهلالوصولتر بودن چینیها. با فرض اجرای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، واردکنندگان حالا مونتاژگر، نمیخواهند فرصت یافتن شریکی چینی را از دست بدهند، خصوصا اینکه هنوز سرنوشت برجام هم مشخص نیست. برخی منابع آگاه به «دنیایاقتصاد» میگویند تعدادی از شرکتهای پیشتر واردکننده، خطوط تولید خود را برای تولید محصولات چینی تجهیز کردهاند. نکته دیگر اینجاست که خودروسازان چینی بهطور کلی سهلالوصولتر از اروپایی هستند و از همین رو عقد قرارداد با آنها راحتتر انجام میشود. به همین دلیل شرکتهای پیشتر واردکننده ترجیح دادهاند بهجای آنکه منتظر احیای برجام مانده و خود را گرفتار سختیهای مذاکره و قرارداد با شرکتهای اروپایی یا آسیاییهای غیرچینی کنند، کار را با چینیها پیش ببرند.