در شرایطی که آمار شیوع ویروس کرونا در کشور روند نزولی دارد، بسیاری از مسئولان حوزه بهداشتی هشدارهایی درباره مسافرت های مردم در دوران کرونایی می دهند.
از ابتدای امسال تا کنون که به تدریج موج چهارم کرونا در کشور روز به روز گسترده تر شد، چندین بار شاهد تصویب و ابلاغ ممنوعیت ترددهای برون شهری برای جلوگیری از سفرهای مردم بوده ایم و بر این اساس جریمه های سنگین 500 هزار تومانی و یک میلیون تومانی هم برای مسافران متخلف در نظر گرفته است.
اما به نظر می رسد محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی سفرهای مردم را چندان با اختلال مواجه نکرده است چرا که آمارها نشان می دهد در ایامی که ممنوعیت ها اعمال و اعلام شده، سفرهای مردم نه تنها کاهش نداشته بلکه به مرور روند افزایشی نسبت به یکدیگر داشته است و این مسئله موجب نگرانی مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده است.
چرا که در ایام تعطیلات نوروزی که تقریبا از هفته دوم آن ممنوعیت های کرونایی اعلام شد، سفرهای جاده ای مردم روند نزولی داشت و متوسط تردد روزانه مردم از 20 اسفند ماه سال گذشته تا 15 فروردین ماه به یک میلیون و 200 هزار وسیله نقلیه رسید اما این آمار تردد در هیچ کدام از ممنوعیت های تردد اعلام شده در اردیبهشت ماه و خرداد ماه تکرار نشد و همچنان روند صعودی پیدا کرد.
در ایام ممنوعیت تردد اردیبهشت ماه این آمار حوالی یک میلیون 500 هزار وسیله نقلیه شد و در ممنوعیت نیمه خرداد ماه به بیش از یک میلیون 700 هزار خودرو رسید. نکته دیگر اینکه آمرها و نمودارهای تردد بین شهری نشان می داد که مردم سفرهای جاده ای خود را قبل از آغاز و پس از پایان این ممنوعیت ها برنامه ریزی کرده بودند چرا که موج سفرها از یک روز قبل و تا قبل از ساعت شروع ممنوعیت (12 ظهر) آغاز می شد و دقیقا در روز و ساعت پایانی ممنوعیت موج بازگشت مردم از سفر به خانه هایشان بود و در این دو موج ترافیک های سنگین در محورهای مواصلاتی مردم شاهد بودیم.
این در حالی است که بر اساس آمار و ارقام بدست آمده، به ازای هر یک درصد افزایش سفرهای مردم حدود 1.9 درصد مبتلایان به کرونا در کشور افزایش یافته است. همچنین دکتر حمید سوری - رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا- اخیرا ضمن تشریح شرایط بیماری کرونا در کشور، به ایسنا گفت:استعداد بروز پیک های بعدی بیماری تا افزایش پوشش واکسیناسیون و عدم گسترش پروتکل های بهداشتی همچنان هست، بویژه آنکه هنوز نگرانی درباره واریانت های جدید بیماری وجود دارد.
وی افزود:اکنون شرایط اپیدمی تابع چند نکته مهم است. بخشی از آن بستگی به سیاست گذاری ها و ساده انگاری در رعایت برخی از آنها همچون آزاد گذاشتن سفرها، عدم رعایت پروتکل ها، افزایش پوشش واکسیناسیون، شنایایی طغیان های جدید بیماری با واریانت های جدید و... دارد و بخشی دیگر نیز مستقیما وابسته به رفتار مردم است. نباید فراموش کنیم تعداد مرگ های روزانه ناشی از کرونا چقدر است و باید بدانیم حتی اگر واکسن تزریق کرده باشیم به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست بلکه احتمال مرگ و بستری درصورت ابتلا کاهش می یابد بنابراین؛ باید رعایت ها ادامه داشته باشد.
حالا کار به جایی رسیده که علیرضا زالی - فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران- در شرایطی که با تعطیلی مدارس ترددهای درون شهری تا حد بسیار زیادی کاهش یافته بود اگر بخواهیم مدارس را باز کنیم باید فکری به حال ترددهای برون شهری و تکانه های آن در زمینه گسترش شیوع ویروس کرونا کرد.
حالا باید دید ستاد ملی مقابله با کرونا و دستگاه های متولی در این زمینه تدبیری برای پیشگیری و جلوگیری از سفرهای بین استانی مردم می اندیشند یا با وجود این همه هشدار باز هم محورهای مواصلاتی کشور به حال خود رها خواهد شد؟