کارگردان، نویسنده و بازیگران نمایش «سگک» از چگونگی پرداختن به زندگی شهید شاهرخ ضرغام، شیوه اجرایی نمایش و همچنین لزوم بسترسازی مناسب برای پرورش نمایشنامهنویس در تئاتر صحبت کردند.
نمایش «سگک» به کارگردانی رضا بهرامی، نمایش برگزیده جشنواره تئاتر «مقاومت» است که این روزها در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است؛ نمایشی که به زندگی شاهرخ ضرغام یکی از شهدای هشت سال جنگ تحمیلی میپردازد و زندگی پرفراز و نشیب این شهید را روی صحنه جان میبخشد.
* صحنه نمایش در عین سادگی و مینیمال بودن، به شکلی مفهومی طراحی شده است که برایش از جشنواره تئاتر «مقاومت» جایزه نیز دریافت کردید. چقدر در طراحی صحنه آنچه که از ابتدا مد نظرتان بود عملی شد و چقدر از ایدههایتان به دلیل محدودیت به مرحله اجرا نرسید؟
کهبد تاراج: برخی ایدههایمان را به دلیل همین محدودیتها و حرف و حدیثهایی که به وجود میآمد نتوانستیم عملی کنیم. چون قصد داشتیم در گوشهای از صحنه فضای بیرونی کابارهای را که شاهرخ ضرغام در آن کار میکرد، داشته باشیم اما در نهایت عملی نشد و رسیدیم به این چیزی که الان وجود دارد.
در حال حاضر صحنه پردازی به مضمون نمایش کمک زیادی کرده است و وجود ملحفهها و تبدیل شدنشان به کفن شهدا کار را بیشتر به سمت مفهوم شهادت سوق میدهد اما شاید اگر در نیمه اول نمایش میتوانستیم به تمهیدی غیر از پهن کردن ملحفهها روی بند بیندیشیم، کار خیلی بهتر از این میشد.