اگر خطوط ریلی اولویتدار امسال که پیشرفت فیزیکی بالایی هم دارند، به بهرهبرداری برسد میتوان امیدوار بود که تا پایان امسال سه مرکز استان دیگر به شبکه ریلی سراسری متصل شوند.
بر اساس آمارهای منتشر شده تا کنون و طی سالهای گذشته افتتاح هزار و ۹۷ کیلومتر خط ریلی در مناطق مختلف کشور بوده که در این میان مهمترین مسیرهای ریلی، به گفته عباس خطیبی - معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- راه آهن گرگان- اینچه برون، راه آهن تهران- همدان، راه آهن غرب کشور، راه آهن مراغه- ارومیه، راه آهن قزوین- رشت، راه آهن میانه- بستان آباد، راه آهن خواف- هرات بوده است.
وی در این باره معتقد است که اگر روند شتابان توسعه راه آهن در کشور طی ۱۰ سال آینده نیز ادامه یابد، ایران به رتبه دوم منطقه از نظر چگالی خطوط شبکه ریلی به تناسب وسعت دست پیدا میکند.