فیلم سینمایی «دینامیت» در کمتر از ۱۰روز توانست به فروشی حدود ۲میلیارد تومان دست پیدا کند این در حالی است که فیلم های اکران نوروزی پس از سه ماه به این رقم نرسیدند.
از همان یکسال و نیم پیش که کرونا وارد کشور شد اولین گروهی که آسیبی جدی دیدند، اهالی فرهنگ و هنر بودند. گروههایی که اجرای تئاترشان هنوز هم نیمه کاره مانده، خوانندههایی که دیگر نتوانستند کنسرت برپا کنند و اهالی سینما که حتی به اکران آنلاین هم متوسل شدند.
کم کم اوضاع روبه بهبود بود و سینماها و تئاترها دستشان را روی زانویشان گذاشته بودند که بلند شوند که پیک پنجم کرونا وارد کشور شد و طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا کلیه مشاغل ۲،۳،۴ تعطیل شدند، تئاترها هم این این قائده مستثنی نبودند و حتی کنسرتهای موسیقی فرصت پیدا نکردند تا خودی نشان دهند، اما سینماها اینبار، از این تعطیلی جان سالم به در بردند و با هر سختی که ممکن بود، سرپا ایستادند.
سینماها دیگر خطر ندارند
یکی از دلایلی که در این بازه زمانی سینماها یکی درمیان تعطیل بود، یا عدهای حتی مخالف برگزاری جشنوارهها بودند، ترس از ابتلا به کرونا در سالنهای سربسته سینما بود. در این راه پیشنهادهای مختلفی ارائه شد که سینما ماشین یکی از آنها بود؛ اما به نظر میرسد که ترس از ابتلا به کرونا در سینما کمترشده و علاوه بر اهالی سینما و مسئولین، مردم هم پذیرفتهاند که سینماها خطری ندارد و مکانهای عمومی مثل اتوبوس و مترو و تجمعها بسیار خطرناکتر است. به همین دلیل مردم هم کرونا را نادیده گرفتند و به سمت تماشای «دینامیت» با کارگردانی مسعود اطیابی رفتند.
«دینامیت» نجات دهنده گیشه سینما
فیلمی که از ابتدا قرار بود روی پرده بیاید تا چرخه گیشه سینما را به حرکت در بیاورد، فیلمی که تهیه کننده آن قبل از اکران معتقد بود که پتانسیل خوبی برای جذب مخاطب به سینما دارد و همینطور هم شد، چون دربازه زمانی کمتر از ده روز «دینامیت» توانست به فروشی معادل یک میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان، دست پیدا کند و رتبه نخست جدول فروش سال ۱۴۰۰ را از آن خود کند این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ فیلم سینمایی «خورشید» با فروش یک میلیارد و ۳۳۷ میلیون تومان بعد از «دینامیت» در رتبه دوم و «هفتهای یک بار آدم باش» با فروش یک میلیارد و ۲۸۶ میلیون تومانی در جایگاه سوم قرار دارد البته این موضوع را نباید نادیده گرفت که این فیلمها در مدت زمان ۳ماه به این رقم دست پیدا کردند.
در زمان اکران «شنای پروانه»، باتوجه به میزان موفقیت این فیلم در جشنوارههای داخلی و خارجی و بازیگران این فیلم، انتظار میرفت که فروش چشمگیری را در گیشه رقم بزند اما هرچند که این فیلم مورد استقبال مردم بود، اما نتوانست آنها را به سینما بکشاند و این فیلم با ۳۴۶میلیون تومان، کار خود را در گیشه سینما به پایان رساند اما با ورود به عرصه اکران آنلاین، رقمی بالای ۴میلیارد تومان را برای خود ثبت کرد،سوالی که اینجا مطرح میشود این است که چرا این فیلم با وجود قاچاق شدن از روی پرده سینما بازهم فروش موفقی در اکران آنلاین و فروش ناموفقی در گیشه سینما داشت؟
چرا «دینامیت» موفق شد اما «شنای پروانه» نه
نکته حائز اهمیت، امیدها برای رونق گرفتن سینما در این مدت یکسال و نیم بود، اما این اتفاق حتی با اکران «شنای پروانه» با کارگردانی محمد کارت و «خورشید» مجید مجیدی هم رخ نداد. اما علت ماجرا چیست؟ اگر به شرایط کرونایی ارتباط دارد، پس چرا فیلمی که در حال حاضر روی پرده سینماست و در اوج پیک پنجم است با این مشکل مواجه نشده است؟
شرایط اکران برای همه فیلمها کمابیش مشابه است و تغییر چندانی در آن رخ نداده است. تنها تفاوتی که ظاهرا میان آنها وجود دارد، ژانر فیلم و ترکیب بازیگران است. با در نظر گرفتن این ماجرا میتوان ژانر کمدی و ترکیبی از ستارههای پرطرفدار مثل پژمان جمشیدی و مهران احمدی را دلیل استقبال مردم از «دینامیت» دانست.
در وضعیت فعلی و فشارهای موجود در جامعه احساس میشود، نیاز مردم به تفریح و خنده دو چندان است، شاید هم چون این فیلم سینمایی توانسته این نیاز را تامین کند، در ۱۰ روز به این رقم رسیده است.