شروط وجوب حج : حج تمتع، حج واجب یکی از مهمترین فروع دین اسلام است. مسلمانان با داشتن شرایطی مکلفند در دهه اول ماه ذیالحجه به مسجد الحرام در شهر مکه در عربستان رفته و مجموعهای از اعمال نیایشی را بهجا آورند.
حج بر چه کسانی واجب است؟
ترک حج و به تأخیر انداختنش براى کسى که مستطیع باشد، بدون عذر شرعى، از گناهان کبیره است. به طورى که پیامبراکرم(ص) در مورد چنین کسى میفرماید: به دین یهود یا نصارى خواهد مرد. گر چه ظاهراً با مرده او برخورد اسلامى مىشود.
وجوب حج از ضروریات دین اسلام میباشد. ضروریات، احکامی هستند که انکار آنها با التفات به ضرورى بودنشان، بدون اینکه شبههاى برای شخص پیش آمده باشد، کافر است و ترک حج یا سبک شمردن آن به منزله کفر است.
ترک حج و به تأخیر انداختنش براى کسى که مستطیع باشد، بدون عذر شرعى، از گناهان کبیره است. به طورى که پیامبر اکرم(ص) در مورد چنین کسى میفرماید به دین یهود یا نصارى خواهد مرد؛ گر چه ظاهراً با مرده او برخورد اسلامى مىشود!
حج در تمام عمر یک بار بر فرد مستطیع واجب مىشود که(حَجة الاسلام( نام دارد. گر چه ممکن است به جهاتى مانند نذر، عهد، قسم، بطلان حج انجام شده و مانند اینها چندین بار واجب گردد و غیر از آن حج واجب، حج، عملی مستحب مىباشد.
وجوب حج با پیدا شدن شرایطش فورى است؛ یعنى باید در سال اوّل استطاعت انجام شود و اگر در سال اوّل عمداً و یا به جهت عذرى ترک شد، باید در سال دوّم و در صورت ترک در سالهاى بعد انجام گردد.
شرایط واجب حج
- بالغ باشد.
- عاقل و آزاد باشد.
- به واسطه رفتن به حجّ مجبور نشود کار حرامی را که اهمیتش در شرع از حجّ بیشتر است، انجام دهد.
- عمل واجبی را که از حجّ مهمتر است، ترک ننماید.
- مستطیع باشد.
- توشه راه و چیزهایی را که بر حسب حالش در سفر به آن محتاج است، دارا باشد.
- مرکب سواری یا مالی که بتواند آن را تهیّه کند، داشته باشد.
- سلامت مزاج و توانایی آن را داشته باشد که بتواند به مکه رود و حجّ به جا آورد.
- در راه مانعی از رفتن نباشد و اگر راه بسته باشد، یا انسان بترسد که در راه، جان یا عرض او از بین برود، یا مال او را ببرند، حجّ بر او واجب نیست؛ ولی اگر از راه دیگری بتواند برود، اگر چه دورتر باشد، در صورتی که مشقت زیاد نداشته باشد، باید از آن راه برود.
- به قدر به جا آوردن اعمال حجّ وقت داشته باشد.
- مخارج کسانی را که خرجی آنان بر او واجب است، مثل زن و بچه و مخارج کسانی را که مردم خرجی دادن به آنها را لازم میدانند، داشته باشد.
- بعد از برگشتن، کسب یا زراعت یا عایدی ملک یا راه دیگری برای معاش خود داشته باشد که مجبور نشود به زحمت زندگی کند.