یک کارشناس آموزش گفت: «بهطور میانگین دانش آموزان و حتی دانشجویان دانشگاه در کلاسهای درس زیر ۲۰ درصد یاد میگیرند. من این مشکل را نیز بیشتر در ضعف تألیف محتوای کتاب درسی میبینم.»
مهمترین و مؤثرترین رکن آموزش کتاب درسی است. اگر کتاب درسی استاندارهای لازم را نداشته باشد، جبران نقایص آن در کلاس درس توسط معلم بسیار سخت خواهد بود اما درصورت استانداردسازی کتابهای درسی، کار تدریس معلم و یادگیری فراگیر بسیار آسان خواهد شد.
همچنین براساس سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش کتاب های درسی تدوین شده باید از استانداردهای خاص آموزشی بهره مند باشند و با حفظ جنبه های علمی در کتاب های درسی از ابزار های نو و تغییرات جدید شیوه های آموزشی نیز بهره شد.
در واقع کتابهای درسی باید متناسب با نیازهای دانشآموزان تدوین شود و در نتیجه با برنامه ریزی درسی موثر در راستای پیشرفت و تربیت چند ساحتی آنها براساس سند تحول بنیادین پیش رفت.
با توجه به ضرورت استانداردسازی و تناسب محتوای کتب کمک آموزشی با برنامه درسی با محمد فقیری، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در این باره به گفت و گو پرداختیم.