سلبریتیها به واسطه زیاد دیده شدن، قدرت تاثیرگذاری چشمگیری بر مردم دارند. به همین دلیل وارد جریانات اجتماعی و حتی تصمیمات سیاسی میشوند، بیآنکه راهحلی برای آن یا حتی تحلیلی بر اوضاع داشته باشند.
ظهور رسانه و صنعت سینما پدیده نوینی به نام سلبریتی را به جامعه عرضه داشته است؛ یعنی افرادی که درون نظام رسانهای شکل گرفته، رشد یافته و به واسطه رسانه به یک چهره مشهور تبدیل شدهاند و سپس سازمانهای رسانهای از شهرت آنها در جهت منافع خود همچون بازاریابی و تبلیغات بهره بردهاند. پس در عصر جدیدی که بسیاری از جامعهشناسان آن را مدرنیته متأخر مینامند؛ سلبریتیها مهم میشوند و به قول «هنریک بنگ» در این عصر «شبکهها بهمثابه شیوه غالب حکمرانی، جایگزین سلسله مراتب میشوند؛ دولتها توخالی میگردند؛ از سیاست سیاستگذاری به سیاستگذاری سیاسی حرکت میکنیم؛ سیالیتِ هویت گسترش مییابد که هویتهای سیاسیای با انعطافپذیری بیشتر را داراست؛ حوزه گفتمانه حکمرانیِ شبکه اهمیت بیشتری مییابد؛ نقش رسانهها و سیاست سلبریتی مهمتر میشود و سرانجام ماهیت و نقش احزاب تغییر میکند.
البته سلبریتی، انتسابی و اکتسابی داریم؛ سلبریتیهای انتسابی معمولا در رأس هرم قدرت در جوامع سنتی قرار میگیرند که در آنها حکمرانی حول محور رهبران سلطنتی یا کاریزماتیک سازمان مییابد اما سلبریتی اکتسابی به تخصیص منزلت افتخاری یا پرجاروجنجال بر اساس دستاوردهای یک فرد است. در فرهنگ سلبریتی، دستهبندیهای نهادینهشدهای از ستارههای ورزشی، چهرههای مشهور موسیقی پاپ، هنرمندان، ستارههای فیلم و سیاستمدارانی وجود دارند که سلبریتیهای اکتسابی میتوانند در زمره آنها قرار گیرند. نتیجه این که گذار از جامعه سنتی به جامعه جدید دربرگیرنده کمفروغ شدن سلبریتی انتسابی و جایگزینی آن با اشکال اکتسابیاش است.
فضای مجازی، سلبریتیها را معروفتر کرده است
جامعهشناسان مدتها به موضوع سلبریتیها توجه چندانی نداشتند اما در شرایط فعلی سلبریتیها در جای جای زندگی روزمره مردم به خصوص از طریق فضای مجازی حضور دارند و تاثیر بسیاری در تمام لایههای زندگی زنان، جوانان و اقشار گوناگون میگذارند. بنابراین سلبریتیها به صورت آگاهانه و ناآگاهانه موجب تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصاد و سیاست میشوند و حتی میتوانند شکاف بین نسلی ایجاد کنند و فضای مجازی هم آنها را روز به روز معروفتر میکند. گسترش فضای مجازی باعث شده تا سلبریتیها و هواداران آنها، با عبور از فضای سانسور، بدون میانجی با یکدیگر ارتباط داشته باشند و به تبع آن، فعالیت برخی از سلبریتیها در موقعیتهای سیاسی و اجتماعی چهره پررنگتری به خود بگیرد.
البته ممکن است حضور سلبریتیها در زندگی روزمره عمدتا در سطح واقعیت مجازی باشد اما با تبادل و تعامل و فراهم آوردن استمرار، زرق و برق و جسمانیت در تمام سطوح زندگی مردم وارد میشوند. از طرف دیگر، تکثیر فرهنگ سلبریتی تقسیمات و شکافهایی خلق کرده است. پس سلبریتیها اغلب در دستکاری افکار عمومی موثرند و به همین دلیل بکارگیری سلبریتیها در صنعت تبلیغات تجاری ویژگی برجسته فرهنگ کالایی شده است.